• Ofta ställda frågor – offentlig sektor
Kolme lasta puhaltaa saippuakuplia.

OFTA STÄLLDA FRÅGOR – offentlig sektor

 
Ni har nu tillgång till en ny webbtjänst, Lähellä.fi, som gör nationell och regional föreningsverksamhet mer synlig och lättare att hitta. Den nya tjänsten samlar organisationer och deras aktivitetsmeddelanden. Tjänsten är utformad för att passa både yrkespersoner och medborgare.

 
Vad erbjuder
Lähellä.fi den offentliga sektorn?
Tjänsten kommer att nå ett stort antal organisationer och kommuninvånare. Att ta i bruk tjänsten är ett enkelt sätt att uppfylla lagstadgade skyldigheter inom området föreningssamarbete. Informationen som lagras i tjänsten kan utnyttjas på olika sätt via gränssnittet. Framför allt förbättrar användningen av tjänsten invånarnas delaktighet och välmående i ditt område.

 
Vilka fördelar har tjänsten i kundarbetet?
Tjänsten passar utmärkt för daglig servicevägledning. Tjänsten kan integreras i servicevägledningen genom att aktivt använda webbplatsen och dess sökfunktion. Lähellä.fi-tjänsten innehåller information och verksamhetsbeskrivningar för en mängd olika föreningar. Sökresultaten kan enkelt filtreras efter verksamhetens innehåll eller geografisk plats.

 
Personalens arbetstid besparas
Förutom servicevägledning förbättrar tjänsten även annat samarbete mellan lokala myndigheter och föreningar. Arbetstid besparas när de anställda som arbetar med servicevägledning eller föreningssamarbete:

  • hittar information om föreningar och deras verksamhet utan att behöva söka på flera ställen

  • slipper samla in och underhålla egna föreningsregister

  • kan utnyttja e-postlistor som hämtas från tjänstens gränssnitt när det behövs för att skicka olika meddelanden eller samarbetsinbjudningar till föreningarna.

 
Föreningsinformation kan hämtas via gränssnittet
Informationen samlas in i tillämplig form i enlighet med servicedatalagret (SDL) och är enkel att integrera i till exempel offentliga sektorns webbplatser, servicemenyer eller andra informationssystem. Gränssnittssamarbete planeras och avtalas alltid separat.

 
Får man också informationen som rapporterats till Lähellä.fi via Servicedatalagret?
Lähellä.fi-nätverket samarbetar med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och har byggt en gränssnittskoppling mellan Servicedatalagret och Lähellä.fi. Gränssnittet är enkelriktat, vilket innebär att informationen överförs från Lähellä.fi till Servicedatalagret, men inte från Servicedatalagret till Lähellä.fi. Gränssnittet färdigställdes i december 2023. Mer information om detta hittar du här (på finska) https://www.lahella.fi/tietoa-palvelusta .

 
Mer information om tjänsten
På sidan Information om tjänsten hittar du svar på bland annat följande frågor:

  • hur har tjänsten uppkommit?

  • vad är Lähellä.fi-nätverket?

  • vilka organisationer ingår i Lähellä.fi-nätverket, som har utvecklat tjänsten och som ansvarar för dess produktion och marknadsföring?

 Hittade du inte det du sökte? Kontakta oss på info@lahella.fi  så återkommer vi.